Kindvriendelijke fairtrade-Sinterklaaschocolade

Sinterklaaschocolade waar kinderarbeid aan kleeft? Dat is op zijn zachtst gezegd tegenstrijdig. Kies voor kindvriendelijke fairtrade-Sinterklaaschocolade van Oxfam-Wereldwinkels en zet je tanden in de strijd voor een eerlijke cacaosector.

Door de structurele armoede in de cacaosector, is kinderarbeid jammer genoeg nog steeds een feit. Eén van de beoogde doelen van onze Bite to Fight-campagne is dan ook het minimaliseren en afvoeren van de kinderarbeid. Voor de cacao in deze chocolade betalen we de producenten een extra Oxfam-premie, bovenop de fairtrademinimumprijs en –premie. Mits de boer een leefbaar inkomen verdient, kan hij het zich onder andere permitteren om werkkrachten in te zetten op de cacaovelden. Hij hoeft dan geen beroep meer te doen op kinderhandjes. Bite to Fight, for a fair income ijvert hier met hand en tand voor.

Zie ginds komt de stoomboot …

… uit Ivoorkust weer aan. En laat je gerust helemaal gaan, want de cacao in déze Sinterklaaschocolade is wat ze tegenwoordig ‘guilt-free’ noemen. Hoezo dan? De cacao komt van bij Ecookim, onze vaste cacaopartner sinds 2016. Eén lid van de coöperatie is CPR Canaan, opgericht door voorzitster Virginie Gnako. Canaan telt ongeveer 800 leden en slaagt er samen met de 22 andere lidcoöperaties van Ecookim in om danig georganiseerd te zijn dat ze zelf hun cacao exporteren. Een unicum in Ivoorkust!

Maar bij Canaan leven de meeste cacaoboeren nog in extreme armoede. Die situatie pakken we nu samen met hen structureel aan, met het pilootproject Bite to Fight waar zo’n 90 cacaoboeren en hun gezinnen bij betrokken zijn. Sinds de aanvang van het project ziet de toekomst er al rooskleuriger uit. Onder hen Mr. Douhohi, hij blikt positief vooruit op de samenwerking van lange duur met Oxfam.

“[Oxfam-Wereldwinkels] zal onze inspanningen en cacao goed vergoeden. Dankzij hen kunnen we, na onzekere tijden, nu investeren. Dat is nodig, want we hebben meststoffen nodig, materiaal om de velden te onderhouden, nieuwe planten, ….”

Het eerste jaar zullen de investeringen naar de basisnoden gaan: toegang tot drinkbaar water, een school, medische verzorging.

Toekomstplannen

De komende 4 jaar volgen andere toekomstgerichte investeringen. Armand Kouassi, directeur van Canaan:

“We zullen ook inzetten op andere bronnen van inkomsten, zodat we niet uitsluitend afhankelijk zijn van cacao. Zo gaan we bijvoorbeeld tomatenvelden aanleggen, die de vrouwen van de cacaoproducenten zullen bewerken. Zo kunnen man en vrouw samen zorgen voor een waardig inkomen voor hun gezin.”

Andere perspectieven zijn de vrouwenemancipatie en de investering in duurzame landbouwtechnieken, zoals agro-ecologische cacaoboomgaarden.

Het beloofde land

Dat betekent Canaan. De naam staat ook voor de strijd. Toeval of niet, maar dat is wel degelijk waar het bij het Bite to Fight-project om draait: hoop geven aan de cacaoboeren door de kloof tot aan een leefbaar inkomen te helpen dichten en samen de tanden in de strijd zetten voor dat doel!

Abonneer je hier
op onze nieuwsbrief