Koffie

Ben jij ook één van de miljoenen consumenten die de dag begint met een kopje koffie? Aan de andere kant van de koffieketen – en van de wereld – bevinden zich miljoenen producenten. Maar in het midden van de keten staan maar een beperkt aantal spelers. Zij hebben de handel, de verwerking en het transport van ons opwekkende drankje in handen.

Wat loopt er verkeerd in de koffiesector?

  • Grote bedrijven willen steeds meer macht op de koffiemarkt en richten zich sterk op hun eigen groei. De rest van de sector is daarvan de dupe.
  • Kleinschalige koffieboeren, loonarbeiders en het milieu moeten de druk van de hele productie- en handelsketen opvangen. Zij dragen in verhouding tot wat ze verdienen erg veel risico’s.

De sector moet evolueren naar handel die vertrekt vanuit respect voor de producent en de kwaliteit van zijn product. Met aandacht voor de ecologische duurzaamheid van de hele koffieketen en een leefbaar inkomen voor iedereen die daarin werkt.

Terwijl grote fusies en overnames de toon zetten in de koffiesector, gaat er amper aandacht naar de onmisbare mensen bij de bron: de koffieboeren. Zij moeten het nog steeds stellen met extreem lage inkomsten, terwijl hun grond jaar na jaar verder uitgeput raakt. Hoog tijd om aan de alarmbel te trekken bij alle spelers in de handelsketen.

Download onze koffiebrochure

Alle info over Oxfam-koffie en de koffieketen.

Download

De koffiereuzen vechten, maar de koffieboeren verliezen

Met een wereldwijde omzet van 170 miljard euro per jaar is koffie big business. Tientallen miljoenen mensen leven ervan, honderden miljoenen drinken het elke dag. Maar terwijl de consumptie ervan blijft stijgen, biedt koffie aan de producerende landen minder troost: ze verdienen slechts 10 % van de omzet.

Veel heeft te maken met het feit dat enkele gigantische bedrijven steeds meer macht naar zich toetrekken in deze sector. Deze koffiereuzen verliezen zich in een onderlinge concurrentieslag en
leggen een enorme druk op de prijzen in alle schakels van de handelsketen. Druk die vooral terechtkomt op de schouders van de eerste schakel, de koffieboer, en de grond waarop hij koffie teelt.

Dat zorgt ervoor dat koffieboeren het met een gebrekkig inkomen moeten stellen. Daarbovenop krijgen ze een pak ecologische schokken te incasseren, als gevolg van de klimaatverandering en het steeds moeilijker te voorspellen weer.

Dat moet duurzamer!

De uitdaging is om meer klimaatvriendelijke koffie te telen op een gelijkblijvende oppervlakte. Maar dat vergt investeringen, en hoe kunnen we die verwachten van de producent als hij maar zo’n klein deel van de waarde van zijn koffie opstrijkt? En waar ligt de verantwoordelijkheid van de koffiebedrijven?

Veel van hun initiatieven maken maar een miniem deel van het bedrijf duurzamer en zijn eigenlijk niet meer dan ‘window dressing’. Duurzaamheid verdient een plek in de kern van de bedrijfsvoering. De gezonde toekomst van de sector hangt daarvan af.

Oxfam-Wereldwinkels gelooft dat koffie een interessante teelt kan blijven voor boeren in het Zuiden. Op voorwaarde dat de sector evolueert naar duurzame en eerlijke handel met boeren die een leefbaar inkomen krijgen en hun krachten bundelen in coöperaties.

Onze koffiepartners

Muungano

Zuid-Kivu, DR Congo
  • Koffiecoöperatie uit Zuid-Kivu, DR Congo
  • Opgericht in 2009, partner van Oxfam sinds 2011
  • Rechtstreekse aankoop van biogecertificeerde arabicakoffie
Meer info

Sopacdi

Kivu, DR Congo
  • Koffiecoöperatie uit Kivu, DR Congo
  • Opgericht in 2003
  • Sinds 2010 koopt Oxfam Fair Trade BIO Arabica koffie rechtstreeks van Sopacdi
Meer info

Abonneer je hier
op onze nieuwsbrief