BIO honing in een circulair flesje

06.11.2019

Onze nieuwe BIO honing, in een 100 % gerecycleerde PET-knijpfles, die op zijn beurt ook 100 % recycleerbaar is. Dat is een hele mondvol. En waarom worden wij – en jij hopelijk ook – daar zo blij van? Een woordje uitleg.

100 % gerecycleerde PET-knijpfles

Eerst en vooral: wat is er speciaal aan deze knijpfles? Dat PET-flessen tegenwoordig netjes gerecycleerd kunnen worden, wist je al. Plastic is hoe langer hoe vaker persona non grata, en dat is maar goed ook. Het is overigens hoopgevend om te zien dat zelfs de ‘grote’ bedrijven op deze golf meesurfen.

Maar we zijn er nog niet helemaal (of allemaal). PET is nog te vaak een materiaal dat gewoon bij het huisvuil belandt … en dus (nog) niet gerecycleerd wordt zoals het hoort. Dat is jammer want de materie leent zich uitstekend tot recyclage. Daarom kiezen wij voor onze nieuwe knijpfles voor 100 % gerecycleerde PET (PRC, oftewel Post-Consumer Resin) die, nadat de fles leeg is, ook opnieuw gerecycleerd kan worden. Ons steentje dragen we waar mogelijk bij aan de verduurzaming van de maatschappij en het is toch mooi als de cirkel rond is, niet?

Er is bovendien een bijkomend ecologisch voordeel: PET is lichter dan glas, dus dat scheelt bij het transporteren ook in uitstoot.

Ook de imkers blij!

De heerlijke, vloeibare BIO honing doseer je nu met gemak dankzij, jawel, de PET-knijpfles. Ook het druip-en-mors risico is hierbij van de baan.

De honing zelf komt van onze partnercoöperatie UCASA in Nicaragua. Een bijzonder proactief en constructief collectief aan telers en imkers.

De Union of Cooperatives Agropecuarias del Sauce bevat 10 kleine coöperaties, allen BIO en Fair Trade gecertificeerd. Hun honing is helemaal natuurlijk en ambachtelijk vervaardigd. De organisatie vermarkt internationaal de producten van haar leden. Ze begeleidt hen ook intensief bij de diversificatie van teelten en zet dus niet enkel in op honing. Dit geeft meer inkomenszekerheid. Ook op de vlak van sociaal en economisch welzijn, ondersteunt UCASA haar leden. Een greep:

  • Mechanisatie Service: landbouwmachines voor de voorbereiding van het land.
  • Marketing Service: een gecertificeerde fabriek om honing met organische certificering en FLO-CERT te exporteren.
  • Cyberservice: er is een lokaal waar leden, kinderen van partners en inwoners van El Sauce toegang hebben tot de internetservice, een kopieerservice en andere.
  • Winkel: verkoop van kruidenierswaren.
  • Technisch advies aan zijn partners: over bijenteelt en oliehoudende zaden (sesam) om zo een kwaliteitsproduct te garanderen en certificering te verkrijgen.

De imkers beheren samen 4000 kasten en produceren 81 ton honing op jaarbasis.

Maar…wij hebben toch ook imkers?

Ja, waarom zou je honing überhaupt uit Nicaragua laten komen? In tijden waarin korte keten hoogtij viert, en elke foodmile onder de loep wordt genomen, is dat misschien niet de beste zet, wil je bijdragen aan een meer duurzame planeet. Of niet? We voegen hier graag enkele nuances aan toe. Want hoewel foodmiles zeker een valabele parameter zijn om je aankopen tegen af te wegen, spelen nog een aantal andere factoren een grote rol. Eerder schreef medewerker Tom Ysewijn hier al een raak opiniestuk over voor MO* magazine.  Bovendien is de vraag naar honing in Europa groter dan het aanbod van eigen bodem.

Voor de import wordt vooral naar China gekeken, en voor een stukje naar Mexico.

In het geval van de honing uit Nicaragua bijvoorbeeld, hebben vooral de imkers daar deze steun broodnodig. Zij raken hun product in eigen land simpelweg niet (genoeg) kwijt. Honing is een product dat gekocht wordt door een koopkrachtige middenklasse en die ontbreekt nu net in Nicaragua. Voor de imker is het echter een grote en noodzakelijke bron van inkomen. Ze zijn dus aangewezen op export.

Deze honing bereikt ons per boot, en wij als ‘koper’ in het Westen verlangen van de importeur om duurzaam transport te gebruiken. Daarnaast steunen we initiatieven die zeetransport ecologisch verantwoord, klimaatneutraal en eerlijk maken.

Abonneer je hier
op onze nieuwsbrief