Bite to Fight campagne wint internationale award

29.10.2020 cacaochocoladeoxfam-wereldwinkelsweekvandefairtradebitetofightawardfairtrade

Bonn, Duitsland – Gent, België 29 oktober 2020

Tijdens een online ceremonie werd de Bite to Fight-campagne van Oxfam Fair Trade bekroond als ‘Campagne van het jaar’ van Fairtrade International. 2020 markeert het jaar van de covid-19 pandemie en hoe die de voedselvoorzieningsketens ontwricht. Veel kleinschalige boeren werden al getroffen, en eens te meer werd duidelijk: fair trade speelt een vitale rol bij het helpen van (landbouw)gemeenschappen om veerkrachtiger te worden in een steeds onzekere wordende handelsomgeving. Tijdens de eerste nationale lockdown viel bovendien op dat de Belg bewuster consumeerde bij de online-aankopen.

“Met hun campagne waarbij de focus ligt op cacaoboeren een leefbaar inkomen te verschaffen inspireert Oxfam duizenden chocoladeliefhebbers om de switch naar fairtradechocolade te maken”
Martin Atkin, Fairtrade International

“Met hun campagne waarbij de focus ligt op cacaoboeren een leefbaar inkomen te verschaffen inspireert Oxfam duizenden chocoladeliefhebbers om de switch naar fairtradechocolade te maken”, zegt Martin Atkin van Fairtrade International.

Bite-to-Fight is een samenwerkingscampagne waarbij Oxfam aan cacaoboeren een extra premie betaalt om minstens een leefbaar inkomen te verdienen. Het is een coöperatie met de boeren: de premie wordt door de boeren zelf besteed zodat ze kunnen voorzien in basisbehoeften en een appeltje voor de dorst kunnen aanleggen als er zich een tegenslag aanbiedt.

Als consument zet je dus mee je tanden in de strijd voor een eerlijke en duurzame cacaosector.

Bart Van Besien, beleidsmedewerker Oxfam België: ”Elk individu heeft recht op een waardig leven, en dus ook op een leefbaar inkomen. Alleen wordt dit mensenrecht structureel met de voeten getreden in heel wat sectoren. Extreem lage prijzen en onzekere contracten zorgen ervoor dat boeren in armoede blijven. Met deze campagne roepen we alle actoren op om de manier van zakendoen grondig te veranderen zodat boeren niet langer onmenselijk grote risico’s moeten dragen. We roepen in het bijzonder de overheid op om een wettelijk kader te creëren om mensenrechten te beschermen in alle sectoren.”

Yasmine Mertens, diensthoofd communicatie: “We wilden onze campagne ondersteunen met een toegankelijke boodschap. Een leefbaar inkomen voor cacaoboeren is geen makkelijk thema; het mocht niet te zwaar zijn en makkelijk te begrijpen. Iedereen is trots op Belgische chocolade maar wat weten we over de leefomstandigheden van de boeren die de grondstof ervoor produceren?”

De campagne loopt nog steeds in scholen, Oxfam-winkels en op sociale media. Oxfam België is partner van Beyond Chocolate, het multistakeholdersinitiatief om tegen 2030 Belgische chocolade duurzaam te maken.

Abonneer je hier
op onze nieuwsbrief