Ik ♥ palmharten
Palmharten, een minder gekend product in de wereldwinkels. Toch zijn deze Zuiderse asperges het meer dan waard om ontdekt te worden.
Oxfam koopt de palmharten van Apropal, een coöperatie in Peru. Sandra Esaine, de directeur van Apropal, vraagt ons om meer consumenten in Europa met palmharten in contact te brengen. ‘Want’, zo zegt ze, ‘een consument die voor het eerst palmharten proeft is er helemaal weg van!’
Welke zijn de grootste uitdagingen voor Apropal als coöperatie?
“De uitdaging ligt bij ons vooral in de interne organisatieversterking en het vergroten van de kennis bij de leden over wat het lidmaatschap precies inhoudt. De producenten moeten begrijpen welke plichten zij hebben, en zich niet enkel focussen op de voordelen.
“Met de middelen waarover de coöperatie beschikt, moeten we het hoofd kunnen bieden aan de grootste concurrent in de regio.”

Ze zijn gewoon dat paternalistische overheden hun problemen oplossen, en verwachten dit misschien ook wel van de coöperatie. We proberen onafhankelijk te zijn en onze eigen beslissingen te nemen. Met de middelen waarover de coöperatie beschikt, moeten we het hoofd kunnen bieden aan de grootste concurrent in de regio. Onze producenten moeten zich bewust worden van alle bedreigingen die er in de markt bestaan en zich niet enkel op die eerlijke prijs fixeren, want de markt fluctueert constant. De uitdaging is solidair te zijn, een sterk blok te vormen en loyaal te zijn. Het is nodig dat zij een basisbegrip hebben van hoe je een bedrijf runt, hoe de markt werkt en welke rol zij kunnen vervullen in hun eigen organisatie.
Een andere uitdaging is het zoeken naar nieuwe klanten. Dat is nodig, want wij moeten opboksen tegen de grote concurrenten. Die zijn nu al bezig met het kopen van grondstoffen bij onze producenten, door hen een hogere prijs te bieden. Hetzelfde gebeurde voor asperges aan de Peruviaanse kust. Met deze tactiek zijn de grote bedrijven er in geslaagd middelgrote en kleine bedrijven in de regio weg te concurreren. Als zo’n bedrijf alleen overblijft, dan bepaalt die ene speler de nieuwe voorwaarden in de markt.”
Welke doelstellingen heeft Apropal voor het vermarkten van palmharten in Europa?
“We wensen uiteraard dat de Europeanen vaker palmharten gaan eten. Momenteel is Oxfam onze beste fairtradeklant.
“Het is belangrijk dat meer consumenten in Europa het product leren kennen.”
Er is ook nog Campos del Pacifico uit Spanje, maar dat is een afdeling van die gigant die in Peru vlakbij ons zit. Nu die ook gecertificeerd is, zullen we die Spaanse klant waarschijnlijk in de toekomst verliezen.
Het is belangrijk dat meer consumenten in Europa het product leren kennen. Een consument die palmharten voor het eerst proeft, is er helemaal weg van! En dan koopt die de palmharten. Meer consumenten laten proeven van deze lekkernij is de boodschap.”