Skip to main content

14 weetjes over 2014

23 jun, 2015
  1. Oxfam-Wereldwinkels riep haar achterban op om aan de politici duidelijk te maken hoe belangrijk zij het Zuiden vindt. Oxfam lanceerde ‘Doe de Zuidpoll’, een online poll die het Zuiden populair maakte. Duizenden burgers ondertekenden de Zuidpoll. En ook meer dan vijfhonderd verkiezingskandidaten tekenden. Zo uiten ze hun bezorgdheid over het feit dat er door de oneerlijke internationale handel mensen uit de boot vallen. En ze beloofden om, áls ze verkozen werden, het Zuiden een plaats te geven in hun politieke werk. >> Zet het Zuiden op de politieke agenda
     
  2. 10.184 mensen ruilden op 11 oktober een lege sapverpakking voor een gratis fles Oxfam-fruitsap. En gaven daarmee een mooi signaal. Want kiezen voor eerlijk fruitsap is meer dan van fruitsapmerk veranderen. Je helpt Oxfam om een wereldwijde verandering in gang te zetten. >> Verander. Sap voor sap. 
     
  3. Dat jongeren kabaal kunnen maken, weet iedereen. Oxfam-Wereldwinkels geeft hen graag een extra zetje. Daarom hebben we sinds 2014 een voltijdse medewerker die zestien- tot zesentwintigjarigen ondersteunt bij hun acties voor een eerlijkere wereld. >> Kabaal 
     
  4. 10 jaar al verovert fair trade de Vlaamse gemeenten. Op 7 september 2014 bliezen we de kaarsjes uit op een groot feest. Met de uitreiking van de titel FairTradeGemeente aan de stad Oudenaarde haalden we bovendien nog een andere mijlpaal: vanaf nu zijn de helft van de Vlaamse gemeenten FairTradeGemeenten. >> 10 jaar FairTradeGemeenten 
     
  5. De Dessertkoffie was in 2014 het bestverkopende product in de Oxfam-Wereldwinkels. >> Top 10 
     
  6. Tijdens de eindejaarsperiode vestigden enkele bekende Vlamingen de aandacht op onze organisatie in de campagne ‘Je moet geen heilige zijn om voor Oxfam te kiezen’. Daarmee maakten ze duidelijk dat de wereldwinkel voor iedereen een goede keuze is. Je vindt er eindejaarscadeaus naar elke smaak en voor elk budget. En je doet er ook een producent in het Zuiden een plezier mee. >> Je moet geen heilige zijn 
     
  7. In 2014 slaagde Oxfam-Wereldwinkels erin haar stem, en dus die van kleinschalige producenten in het Zuiden, te laten horen in het maatschappelijke debat. Met opiniestukken in de media, interviews op de radio en live debatten allerhande. >> Een stem in het maatschappelijke debat 
     
  8. In 2014 deelde Oxfam-Wereldwinkels haar ervaring met coöperaties in de hele wereld in tal van informatiesessies voor producenten. Door hen te wijzen op de hindernissen die elke coöperatie - waar ook in de wereld - ondervindt, geven we hen de kennis om zelf sterkere coöperatieve banden op te bouwen. We reiken hen een scala van instrumenten aan om zich tegen die mogelijke hindernissen te wapenen. Het is cruciaal dat alle leden van een coöperatie ten volle begrijpen wat een coöperatie voor hen kan betekenen, en vooral ook wat ze daarvoor in ruil van hen verwacht. >> Coöperaties versterken 
     
  9. Oxfam-Wereldwinkels haalde een positief financieel resultaat en Oxfam Fair Trade haalde het beste resultaat in jaren. >> Financiële resultaten 
     
  10. Er ging in 2014 15.000 euro fairtradepremie naar onze suikerpartners. De producenten van Manduvirá investeerde die in hun eigen suikerfabriek, die in april 2014 openging. >> Fairtradepremie 
     
  11. Van ‘eerlijke handel voor beginners’ tot ‘hoe werkt ons kassaprogramma’ en ‘wat gaat er mis in de handelsketen van sinaasappelsap?’ Allemaal vormingen waar de winkeliers van leren én die hen motiveren. In 2014 volgden onze 7.899 vrijwilligers 3.816 vormingen. >> Sterke vrijwilligers 
     
  12. Onze vrijwilligers kregen een videoboodschap van Laurent, een van onze koffieproducenten in Congo, die hen bedankte voor de bergen die ze verzetten. En in plaats van elk van onze vrijwilligers een cadeautje te bezorgen, ging het voorziene budget van één euro per vrijwilliger naar het Partnerfonds. >> Bedankt vrijwilligers 
     
  13. Met onze partners-producenten van Lao Farmers’ Products in Laos werkten we in 2014 hard aan de certificering van hun losse groene thee. De biovariant daarvan vind je zeer binnenkort in de wereldwinkels. >> Bio smaakt naar meer 
     
  14. Sinds het najaar van 2014 komen 32 medewerkers van ons Gentse kantoor werken met een bedrijfsfiets. Allemaal engageerden ze zich om minstens vier dagen van de vijf met de fiets te komen werken. Velen waren al fervente fietsers. Anderen nemen hun Oxfam-plooifiets mee op de trein. En sommigen ruilden zelfs de auto voor de fiets. >> Bedrijfsfietsen