Guaya'b

Fair trade is van levensbelang voor Guaya’b. Zowat de hele productie wordt aan dit circuit verkocht. Door te verkopen aan fairtradevoorwaarden kon Guaya’b stevig investeren in een eigen proeverij en installaties om de oogst te verwerken
  • honingraat Oxfam honing uit guatemala
  • Guaya'b
  • artisanale honing opslaan in vaten
  • Partner sinds 1998
  • Aankoop van honing
  • Jacaltenango, Guatemala

Oxfam Fair Trade koopt bloemenhoning bij de coöperatie ‘Guaya’b in Guatemala. In Mayataal betekent ‘Guaya’b’ zoveel als ‘wederzijdse hulp’. De imkers zijn afkomstig van verschillende volkeren (Popti’, Mam, Akatekos). Het gaat om 489 families die wonen in een bergachtig gebied op 373 km van Guatemala stad. Deze organisatie is van bij het prille begin een partner geweest van Maya vzw en dankzij hun samenwerking is Guaya’b een producent geworden van honing afkomstig van de koffieplanten op 1000 à 1800 meter hoogte. Oxfam Fair Trade zet de samenwerking met deze partner van Maya verder door rechtstreeks honing aan te kopen bij deze coöperatie.

Het aantal leden van Guaya’b groeit de laatste jaren gestaag. De redenen daarvoor zijn de centrale ligging van de opslagplaats en vooral de gunstige prijs die de boeren krijgen dankzij Fair Trade. Bovendien krijgen de leden technische en logistieke ondersteuning van de coöperatie, zowel voor de koffieteelt als bij de honingverwerking.

Dankzij een degelijk beheer is Guaya’b erin geslaagd om in de dorpen verschillende installaties te bouwen voor de honingextractie: de coöperatie kocht 41 installaties aan in roestvrij staal, met bijhorende zeven en filters om de ruwe honing van onzuiverheden te ontdoen.

Een deel van het fairtrade premiegeld wordt in een sociaal fonds gestort om leden financieel te ondersteunen bij ziekte of bij het overlijden van een familielid.

Op het vlak van educatie heeft Guaya’b sinds 2012 een netwerk van sensibiliseringspartners aangesproken op elk niveau: scholen, administraties, vrouwengroepen, met het doel de plaatselijke consumptie van honing te stimuleren. Kinderen worden via scholencampagnes gesensibiliseerd over de meerwaarde van honing en het aantal lokale verkooppunten voor honing neemt toe.