Skip to main content

Een Belgisch multi-stakeholderplatform voor de cacaosector?

Op 8 december kwamen op initiatief van de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD) de verschillende actoren uit de Belgische chocoladesector samen voor een bijeenkomst van het platform “Ondernemen voor Ontwikkeling”. Doel van deze ontmoeting was van gedachten wisselen over de cacaosector en welke rol België hierin kan spelen.

14 dec, 2016

Choprabisco leidde de discussie in door de deelnemers te herinneren  aan het economisch belang van de chocoladesector voor België; ze vertegenwoordigt 9% van de Belgische voedingsindustrie, 2/3 van de geproduceerde chocolade is bestemd voor de export en op die manier vertegenwoordigt de chocoladesector 11% van de totale export vanuit België.

Twee belangrijke private actoren uit de chocoladesector in België; Mondelez en Barry Callebaut stelden hun projecten voor waarmee ze een antwoord proberen te bieden op de uitdagingen in de cacaosector. Dergelijke vrijwillige initiatieven zijn lovenswaardig, maar blijven vooralsnog te beperkt en kunnen de plaats niet innemen van een doordacht beleid. De Belgische overheid moet haar rol en verantwoordelijkheid opnemen en ook beleidsmatig inspelen op de vele uitdagingen die vandaag in de cacaosector spelen: een te laag inkomen voor producenten, kindslavernij en gedwongen arbeid, te kleine cacaovelden per gezin, de geconcentreerde cacaomarkt (Barry Callebaut en Cargill bezitten een gezamenlijk marktaandeel van maar liefst 70% op vlak van couvertures, een halffabricaat uit de cacao-industrie) en de aanwezigheid van heel wat ongeorganiseerde boeren in de sector, die de aangeboden hulp mislopen.

Het debat over de rol van overheden voor een duurzame cacaosector intensifieert, ook in België. En dat is een goede zaak. Oxfam-Wereldwinkels ondersteunt de oprichting van een multi-stakeholderplatform dat een open, publiek en politiek debat over de oneerlijke handelsregels in de cacaosector kan faciliteren. De krijtlijnen van dit platform dienen wel vooraf bepaald en de overheid moet de leiding nemen over een dergelijk initiatief. Al in 2012 organiseerde Oxfam-Wereldwinkels, i.s.m. Transparency International, een ronde tafel rond cacao. De conclusie van de aanwezigen toen was dat de Belgische overheid de rol van facilitator en spelverdeler zou opnemen. Vier jaar later is dit nog steeds niet gebeurd. België moet een versnelling hoger schakelen en haar stempel drukken op ‘Belgische’ chocolade. België is vandaag nog te vaak afwezig op belangrijke internationale fora. Zo zijn we, als belangrijk chocoladeland, niet eens zelf vertegenwoordigd in de Internationale Cacao Organisatie (ICCO) noch bieden we steun aan de World Cocoa Conference (WCC).

Het wordt tijd dat België echt trots kan zijn op haar chocolade, en dat de overheid haar taak en verantwoordelijkheid opneemt om van onze nationale lekkernij een eerlijk en duurzaam product te maken.

Meer weten? Marieke [dot] poissonnier [at] oww [dot] be (Marieke Poissonnier) , hoofd Politiek, Zuid en Jongeren Oxfam-Wereldwinkels