Skip to main content

Eerlijk duurt het langst

Sarah woont in Vlaanderen, Ezra in Congo. Leer hen allebei kennen in de nieuwe lessenreeks voor het vijfde en zesde leerjaar ‘Eerlijk duurt het langst’. Leer samen met Sarah en haar gezin waarom koffieproducenten, zoals Ezra’s vader, geen eerlijke kans krijgen op de wereldmarkt. En ga samen op zoek wat wij daar aan kunnen doen. 

19 aug, 2015

Testpubliek
Om de nieuwe lessenreeks uit te testen gingen we graag op bezoek in de échte klas van Sarah in PIUS X in Destelbergen. Zij kregen de eer om als eerste uit te zoeken of onze educatieve mensen hun werk goed gedaan hadden. Juf Sofie Mallems vertelt wat ze ervan vond.

“Mijn zus werkt bij Oxfam-Wereldwinkels en vroeg me vorig jaar of er op onze school een meisje van ongeveer 10 jaar was dat zou willen meewerken aan een lespakket van Oxfam. Ik vroeg dit aan Sarah Willems van het 5de leerjaar en zij was direct laaiend enthousiast. Dit jaar zit Sarah bij mij in de klas en het leek wel leuk om dit lespakket dan ook uit te testen met dezelfde kinderen die er aan meegewerkt hebben.

Bij ons op school dragen wij wereldburgerschap heel hoog in het vaandel. Zo hebben wij dit jaar samengewerkt met een schooltje in Marokko, nemen we elk jaar deel aan de acties van Broederlijk Delen en gaan we om de twee jaar naar Studio Globo. Ook een project rond 11.11.11 staat tweejaarlijks op het programma. Ik  vond dus dat ook deze lessenreeks zeer goed paste in onze schoolvisie om van onze kinderen wereldburgers te maken.”

Leren over eerlijke handel
“Kinderen zijn de toekomst. Ik vind het dan ook belangrijk dat zij van jongs af aan leren dat de welvaart in de wereld niet eerlijk verdeeld is. Ze moeten beseffen dat niet alle mensen het even goed hebben in de wereld en dat dat vaak komt door oneerlijke handel.

Het was echt tof om met dit pakket te werken. Het is zeer eenvoudig om als leerkracht te gebruiken. Alle werkblaadjes staan samen op de site, net als de filmpjes, het liedje, de spelletjes…

Er staat in de handleiding heel goed uitgelegd wat je moet doen. De tekeningen die gebruikt worden, spreken de leerlingen enorm aan en verduidelijken het soms moeilijke onderwerp. De filmpjes zijn prachtig gemaakt en heel kindvriendelijk. De leerlingen waren heel enthousiast tijdens de lessen omdat er ook zoveel doe-opdrachten inzitten. Het schrijven op werkblaadjes blijft beperkt. De leerlingen kunnen vooral met elkaar in discussie en overleg gaan, samen op ontdekking gaan.

Het enige minpuntje dat ik ondervonden heb, is dat je meer tijd nodig hebt om alles goed uit te voeren dan dat er voorzien wordt in de handleiding. Maar het is wel degelijk de moeite om er tijd voor uit te trekken. De lessenreeks kan zowel bij godsdienst als bij wereldoriëntatie gebruikt worden en in de handleiding staan enorm veel doelen vermeld. Een enorme troef is dat je alles gratis kan downloaden van het internet.”

Oneerlijke handel op kindermaat
“Door de filmpjes, tekeningen en het lied wordt de toch wel moeilijke problematiek van (on)eerlijke handel heel wat begrijpelijker voor de kinderen. Soms is het als leerkracht moeilijk op kinderniveau deze materie te bespreken, maar met deze lessenreeks gaat dat heel vlot. Zonder dat ze het goed en wel beseffen, leren ze enorm veel bij. Dit op een toffe, creatieve manier waarbij ook de vaardigheden van het samenwerken aan bod komen.

Het viel me op dat tijdens de nabespreking de leerlingen goed konden uitleggen hoe het traject van een product verliep en ook waar het fout loopt in de weg naar de consument. Het lespakket slaagt er dus in om de leerlingen deze moeilijke materie duidelijk uit te leggen.

Ik heb dit lespakket zeer positief en gebruiksvriendelijk ervaren. Ik zou het zeker volgend jaar opnieuw willen gebruiken. Het slaagt echt wel in het opzet om de kinderen op een toffe, creatieve manier wat bij te leren. Proficiat aan de makers ervan!”

Naar het lespakket