5 jul, 2018

Dit was 2017

Oxfam-Wereldwinkels en Oxfam Fair Trade zetten in 2017 belangrijke stappen in de richting van hun missie: alle handel eerlijk maken. Op alle vlakken van de organisatie hebben we bergen verzet.

Dit was het jaar waarin we FIT werden. Als ‘Fairtradebeweging In Transitie’ verkenden we de route naar ons nieuwe élan, dat ondertussen duidelijk vorm krijgt. We gooien onze deuren open, kijken over muren naar onze buren, halen de banden aan met oude vrienden en nieuwe partners. De grens tussen Noord en Zuid wordt ook in de wereldwinkel een stuk dunner, nu we onze visie op handel ook voor Noordproducten doortrekken.

Als vrijwilligersbeweging namen we in 2017 ‘Iedereen Mee(r)’. We bouwden verder op de basis die we in de voorgaande jaren gelegd hadden en doken met onze vrijwilligers diep in ons verhaal van eerlijke wereldhandel, zodat zij nog betere ambassadeurs werden.

Onze inzet om deze beweging te verjongen wierp zijn eerste vruchten af. Buiten en binnen de schoolmuren bereikten we meer dan 30.000 jongeren. Nieuw was dat we ook voet aan wal kregen als gastdocent op hogescholen en universiteiten.

Het politieke engagement van Oxfam-Wereldwinkels bereikte de Vlaming in 2017 vaker dan in de jaren voordien. Met opiniestukken over thema’s die raakpunten hebben met de onze, voedden we het debat. En door onze Zuidpartners letterlijk tot bij onze beleidsmakers te brengen, gaven we hen een stem op plaatsen die er toe doen.

Dat deden we ook in onze campagnes en communicatiekanalen. Met FAIR-magazines en een website boordevol verhalen uit het Zuiden illustreerden we de boodschap van onze campagnes voor World Fair Trade Day en de Week van de Fair Trade. We maakten de afstand tussen consument en producent weer ietsje kleiner en schonken de Vlaming bij z’n faire koffie nog enkele extra redenen in om voor Oxfam te kiezen. En die slurpte overtuigd zo’n 70 miljoen kopjes Oxfam Fair Trade-koffie leeg.

Een goed wijnjaar was 2017 ook. Want we kregen er 2 nieuwe wijnpartners bij, uit het door bosbranden geteisterde Chili. Ook een veelbelovende jonge coöperatie van Burundese koffieboeren vervoegde ons. Onze ontwikkelingspartners in Ivoorkust, Congo en Laos hadden het niet gemakkelijk, maar vonden in ons een trouwe bondgenoot.

Net als onze bedrijfsklanten. Een van hen reikte ons zelfs een prijs uit. Andere toonden hun tevredenheid door enthousiast aan te kopen. En dus spot je onze producten sinds 2017 in nog meer kledingzaken, bank- en reiskantoren.

Onze grootse klant blijft onze zusterorganisatie Oxfam-Magasins du monde. We verstevigden in 2017 de band en werken nu ook logistiek efficiënter samen, na een grondige organisatorische oefening.
Ten slotte kreeg ook de interne werking van het nationaal secretariaat een stevige make-over, zodat we begin 2018 helemaal FIT onze nieuwe vlieger konden oplaten om onze ongewijzigde missie waar te maken.

Erik Van den Begin
Voorzitter Raad van Bestuur