Skip to main content

Kabaal!

In 2015 is onze jongerenwerker volop aan de slag gegaan. Dat resulteerde in het opsporen, oprichten en ondersteunen van meer dan tien jongerengroepen. Hoofdbekommernis: hoe kunnen deze groepen zo luid mogelijk Kabaal maken voor eerlijke handel? Kabaal is het huismerk van de jongeren van Oxfam-Wereldwinkels. In 2015 hebben we dit volop naar buiten gebracht.

10 jun, 2016

Met flyers, een verzameling van actiemethodieken, standjes tijdens jongerenactiviteiten, ondersteuning aan groepen jongeren die acties opzetten en promo naar onze bestaande vrijwilligers tijdens Algemene Vergaderingen van Oxfam-Wereldwinkels. De lancering van Kabaal gebeurde met de actie ‘Jonge wijn, oude zakken’, waar een jongerengroep een kratje wijn kreeg als ze een activiteit organiseerden.

We bereikten in 2015 meer dan 2000 jongeren, via acties georganiseerd door ruim 80 actieve vrijwilligers. Ook hielpen we de jongerengroepen bij hun initiatieven om meer bekendheid te verwerven. Zo kreeg onze groep in Sint-Niklaas cartoonist Lectrr zo ver een reeks cartoons te tekenen, en kon de jongerengroep uit Brussel een bakfiets ombouwen tot een koffie- en infostand over Kivu. Onze groep uit Gent organiseerde een fairtradepicknick, mét inhoud, en bereikte daarmee meer dan 1000 mensen. Misschien zat de zon hier ook voor iets tussen ...

Driemaandelijks reiken we De Kabaalmaker uit aan de groep of de persoon die het luidst Kabaal gemaakt heeft. Kabaal, dat moet je belonen! 

Kabaal voor klimaat en SDG's

2015 was het jaar van de Sustainable Development Goals en de klimaattop in Parijs. Met Oxfam-in-Actie, ons samenwerkingsverband met Oxfam-Magasins du Monde en Oxfam-Solidariteit, hadden we dus een duidelijke focus.

In het voorjaar en de zomer gingen we volop aan de slag met petities in de vorm van plaktattoos, waarmee we talloze evenementen onveilig maakten. Daarnaast waren we met een professioneel standje aanwezig op meer dan tien festivals, waar we ongeveer 8000 mensen hebben bereikt.

 

Het najaar stond volledig in teken van het klimaat. Met de voorbereidende actie ‘Valse Start naar Parijs’ maakten we in oktober 6 treinstations onveilig. Een 60-tal jongeren sensibiliseerden meer dan 1000 reizigers over de impact van de klimaatverandering. Van die 60 gingen er een maand later 20 mee naar klimaattop Parijs.

Ook waren we stevig aanwezig, mét Kabaal-megafoon, tussen de 14.000 stappers op de klimaatmars in Oostende op 6 december. Dankzij onze collega’s van Oxfam America bereikte ons kabaal voor het klimaat ook duizenden oren aan de andere kant van de oceaan. _TDH2412

 

PRIKKEL

Ons jaarlijkse vormingsweekend voor jongeren van 16 tot 26, Prikkel, was een schot in de roos. 71 deelnemers werden dat weekend in februari blootgesteld aan een resem oneerlijke praktijken. Onder de noemer “ ’t Is oneerlijk ” boden we meer dan 25 getuigenissen aan van oneerlijke praktijken.

Oneerlijke handel, persoonlijk onrecht, een oneerlijke strijd, de deelnemers mochten zelf hun ervaringsparcours kiezen. Op zondag bogen we onze verontwaardiging over zoveel onrecht om in iets positiefs, door te duiden op het belang van de klimaatonderhandelingen en te zoeken naar een manier om hiervoor in actie te schieten. De stationsactie ‘Valse Start naar Parijs’ werd geboren op Prikkel. 

Bovendien werd op Prikkel de kiem gelegd van de samenwerking met Broederlijk Delen voor het Wereldkamp, een vijfdaags tentenkamp over mondiale thema’s. In 2016 is het Wereldkamp voor het eerst een samenwerking tussen Oxfam-Wereldwinkels en Broederlijk Delen. Allen naar Lichtaart van 3 tot 8 juli 2016.

Een geïnformeerde jongere is er twee waard

In september hadden we een tweede vormingsweekend. Het Knooppunt voor Toekomstige Generaties, in samenwerking met Act4Change, bracht een 50-tal jongeren samen om diepgaande vormingen te volgen over de Sustainable Development Goals. We praatten ook live met een medewerker van 11.11.11, die op dat moment de United Nations Sustainable Development Summit volgde in New York.

Goesting gekregen om ook mee te doen én mee te zijn?

Ook in 2016 bieden we drie grote vormingsmomenten aan voor jongeren: Prikkel in februari, Wereldkamp in juli en het Knooppunt voor Toekomstige Generaties in september. Daarnaast blijven we werk maken van losse vormingen, op hogescholen en universiteiten, maar ook aan individuele groepen. Want kennis, blijft macht. Meer info? Je bent altijd welkom op kabaal [at] oww [dot] be!