Skip to main content

Een andere handelsketen is mogelijk

Het verhaal van onze Kivukoffie

In ons dossier 'De koffieketen doorgelicht' lees je hoe ondoorzichtig en onrechtvaardig de verhandeling van koffie doorgaans gebeurt. Met haar Lake Kivukoffie biedt Oxfam een reëel alternatief aan producenten en consumenten. 

2 sep, 2014

Oxfams Lake Kivukoffie is een uitzonderlijk kwaliteitsvolle, single originkoffie (‘fully washed arabica’), afkomstig van SOPACDI, partner van Oxfam-Wereldwinkels uit de Kivustreek in Congo. Met dit product toont Oxfam aan dat het mogelijk is om op een andere, transparante en eerlijke manier aan handel te doen, ook in de moeilijkste omstandigheden.

"Na het fermenteren, wassen en drogen bekomt men perkamentkoffie."

De keten van de Lake Kivukoffie van Oxfam-Wereldwinkels is direct en transparant. Oxfam-Wereldwinkels biedt een alternatief aan koffieproducenten. Ze zijn een extra opkoper voor de coöperatie. Na het oogsten wordt de koffie in wasstations gefermenteerd en gewassen. Dit ‘station de lavage’ is de sleutel in de lokale koffieketen. Na het fermenteren, wassen en drogen bekomt men zogenoemde perkamentkoffie. Voor het ontdoen van het perkamentvlies en het exportklaar maken van de koffie huren de coöperaties een fabriek in Goma, Jambo Safari. De coöperatie blijft dus eigenaar van de koffie en verzorgen daarna zelf de export.

Oxfam-Wereldwinkels koopt de koffie rechtstreeks van de coöperaties en importeert hem naar Europa. Oxfam staat verder in voor de logistieke afhandeling tussen Goma en Antwerpen. Eenmaal de koffie in België is aangekomen, laat Oxfam-Wereldwinkels de koffie branden (bv. bij Rombouts). De koffie blijft eigendom van Oxfam-Wereldwinkels. Na verpakking komt het pakje Lake Kivukoffie, via de magazijnen van Oxfam-Wereldwinkels in Gent, terecht in alle wereldwinkels in België.

"een handvol internationale handelaars en koffiebranders hebben alles voor het zeggen"

Wie bepaalt de spelregels?
Voor ongeveer 25 miljoen kleinschalige landbouwers in het Zuiden is koffie de voornaamste bron van inkomsten. Samen produceren ze ongeveer 80% van de koffie in de wereld.  Maar een handvol internationale handelaars en koffiebranders hebben alles voor het zeggen in de weg die de koffie aflegt voor hij in je kop belandt: zij bepalen de prijzen en de spelregels.

Kleine boeren moeten hun koffie verkopen aan tussenhandelaars die voor grote bedrijven werken. Informatie over correcte prijzen en de situatie op de wereldwijde koffiemarkt bereikt de boeren nauwelijks. Dat maakt hen erg afhankelijk van deze opkopers. Als ze zich organiseren in een sterke coöperatie kunnen koffieproducenten zich weren tegen deze machtige spelers. Oxfam-Wereldwinkels helpt hen daarbij.

Meer informatie vind je in het dossier: "De koffieketen doorgelicht", onderaan deze pagina.
Foto's: Tim Dirven

Documenten