Skip to main content

Is Oxfam-Wereldwinkels wel groot genoeg om een echt alternatief te bieden?

Het belangrijkste doel van Oxfam-Wereldwinkels is het onrecht in de huidige handelsrelaties bekend maken bij het brede publiek. Zodat steeds meer mensen eisen dat dit model verandert en beleidsmakers niet anders kunnen dan ingrijpen. En voor die maatschappelijke rol is de organisatie, met haar bijna 8.000 vrijwilligers, zeker niet te klein.

5 sep, 2017

Oxfam-Wereldwinkels heeft sinds haar oprichting in 1971 al bewezen dat ze een grote invloed kan uitoefenen. De organisatie maakte van eerlijke handel een koopargument voor de consument. In sommige sectoren is het aandeel fairtradeproducten zelfs niet meer weg te denken (denk maar aan bananen). Oxfam-Wereldwinkels vervult deze maatschappelijke rol op een unieke manier. Ze ontwikkelt zélf producten van eerlijke handel en biedt op die manier een concreet alternatief aan de consument. Zo toont ze dat een eerlijk en duurzaam handelsmodel economisch rendabel kan zijn, zonder dat de consument zijn levensstijl moet aanpassen. En dat eerlijke productie en handel bovendien ontwikkeling brengen in het Zuiden. 

Oxfam-Wereldwinkels staat met beide voeten in de handelsketens en gaat ook naar de producenten. Op die manier slaat Oxfam-Wereldwinkels twee vliegen in één klap. Ze betaalt een prijs die de producenten een perspectief op ontwikkeling biedt, en geeft de achtergestelde producenten de mogelijkheid om zelf te kiezen aan wie ze hun producten verkopen. Daardoor vergroot de onderhandelingsmacht van kleine producenten: ze krijgen een sterkere positie in de handelsrelaties.