Genk

Openingsuren

Nieuwstraat 28
3600 Genk

Navigeer naar

089/30.58.14
genk@oww.be

1. Eerlijk inkomen is een mensenrecht

Chocolade is big business, zeker in België. Maar de oneerlijke verdeling van de koek in de cacaosector zorgt nog steeds voor grote problemen bij miljoenen cacaoboeren in het Zuiden. Daarom verlengt Oxfam-Wereldwinkels haar campagne Bite to Fight en vestigt hiermee verder de aandacht op het belang van een eerlijk inkomen voor de cacaoboeren. We roepen de hele cacaosector op om werk te maken van hun zorgplicht voor de boeren. Roepen jullie mee?

Scholenactie

De cacaoboer verdient vandaag gemiddeld een derde van wat hij zou moeten verdienen om een waardig leven te kunnen leiden. Een leefbaar inkomen is een mensenrecht. Het betekent geld voor voedsel, voor een woonst, voor essentiële basisbehoeftes zoals gezondheidszorg en onderwijs én een buffer om tegenslagen op te vangen. Vandaag is dat nog steeds een verre droom. Omwille van de extreme armoede worden jonge kinderen ingezet op de velden om zware arbeid te verrichten. Omwille van een gebrek aan scholing en kennis van zake blijven de boeren massaal ontbossen. De dieren in het woud, maar ook de klimaatdoelstellingen krijgen rake klappen. Cacaoboeren plegen zo roofbouw op hun eigen toekomst en die van hun kinderen.

Een zorgplicht is een wettelijk kader dat bedrijven er toe verbindt om de eventuele negatieve gevolgen van hun handelen inzake mensenrechten en milieu te voorkomen en aan te pakken. Oxfam brengt dit najaar een coalitie van bereidwillige bedrijven op de been om werk te maken van een deze zorgplicht.

Ondertussen is de situatie zo verontrustend dat Oxfam een extra Oxfam-premie bovenop de fairtradepremie betaald aan haar cacaoproducenten van Kanaan in Ivoorkust. De coöperatie gebruikt deze premie om aan duurzame landbouw te doen, de kinderen onderwijs te bieden, en de productiviteit en de kwaliteit van de teelten te verhogen. Dit alles moet er toe leiden dat de boeren binnen enkele jaren een waardig inkomen verdienen. Oxfam hoopt hiermee een voorbeeld te stellen voor de hele cacaosector.

Sinds het begin van de quarantaine klinkt de oproep om lokaal te kopen luider dan ooit: bij de (bio)boer, de boetiek dichtbij, het winkeltje op de hoek. Niet dat het buy local-principe nu uit de lucht komt vallen, maar in deze ‘tijden van nood’ krijgt ze forse bijval uit diverse hoeken. Maar wat versta jij onder ‘lokaal’? ‘Made in Belgium’ is bijvoorbeeld geen synoniem voor ‘geteeld in België’. En vooral: wie of wat steun je met jouw aankoop? Daarom een warm pleidooi om even bij stil te staan als straks de winkels weer open gaan: koop je lokaal, denk dan ook even globaal …

Lokaal verkocht, globaal geteeld

Kijk eens even naar wat je vandaag aan hebt, wat je eet en drinkt. Lokale en duurzame productie krijgt steeds meer bijval. Korte keten is hipper dan ooit. Terecht! Maar we zullen ook nog steeds afhankelijk zijn van – in afstand – langere ketens. Ook daar moet duurzaamheid voor mens en milieu centraal komen te staan.

We doen een tour de la maison, van je dressing naar de keuken: er is het katoen in je T-shirt of jeans, het platinum en goud in je smartphone, de koffie aan je ontbijttafel en de banaan als vieruurtje. Ze komen van ver en je koopt ze rond de hoek.

Terwijl we onze handelaars en lokale boeren in deze turbulente tijden steunen met onze aankopen, en we buitenlandse webshops mijden, mogen we de producenten veraf niet vergeten. In het bijzonder degene die zorgen voor ons voedsel. Ze zijn, analoog aan het medisch zorgpersoneel, onze food frontliners. Maar die frontlinie bevindt zich dus niet per se dichtbij.

Koffie is een goed voorbeeld om even onder de loep te nemen. Waar kocht je jouw pakje koffie of jouw capsules? Gezien de huidige maatregelen, wellicht niet al te ver van huis. De koffiestruik zelf is echter een kieskeurig stukje flora. Koffie kan enkel worden geteeld in landen in de zogeheten bean belt, een gordel die zich tussen de twee Keerkringen bevindt. Bekijken we even de productieketen van koffie, dan stellen we vast dat het leeuwendeel van de productie ook in het land van oorsprong plaatsvindt: in Ethiopië, Congo, Honduras, Peru … De ongebrande koffie reist van daar en komt terecht bij koffiebranderijen overal ter wereld … en vervolgens in jouw lokale winkel.

De kans dat je vandaag al palmolie gebruikt hebt, is vrij groot. Het zit in shampoo, brood, margarine en zelfs in je brandstoftank. Het is een wonderproduct waar we maar niet genoeg van krijgen. En daar begint de miserie, want te veel is trop voor de natuurlijke bronnen op aarde. Moeten we palmolie dan gelijk naar de strafbank verwijzen? Niet meteen. Want duurzame palmolie van kleinschalige coöperaties bestaat. Het socio-economische aspect is hier van belang: voor coöperaties die kiezen voor duurzame teelt, betekent palmolie een mooie bron van inkomsten.

Wat is er aan de hand met palmolie?

In een (palm)notendop:

  • In ons assortiment zitten producten met én zonder palmolie. De producenten van palmolie die we bezigen, zijn kleinschalig en telen op duurzame wijze.
  • We geloven dat de consument zelf een goede keuze kan maken en hebben maar één vraag: eis ook zelf goede regelgeving.
  • Palmolie is een voedselgewas en zou geen grondstof moeten zijn voor biobrandstof. De campagne ‘Geen Voedsel in mijn Tank’ verdient daarom extra steun!
  • Wij juichen alvast de recente resolutie van het Europees Parlement toe, die de commissie oproept tot een regelgeving over geïmporteerde producten die uit ontbossing voortkomen. En daar is palmolie zonder twijfel het vlaggenschip van.
Bezoek onze webshop

Agenda

Deze winkel organiseert in de nabije toekomst geen activiteiten. Neem een kijkje in de volledige kalender.

Alle activiteiten

Abonneer je hier op de
nieuwsbrief van Genk